måndag 25 juli 2011

Inredningsplaner och lite gott käk

Hej på er!

I helgen så trotsade vi regnet och grillade under terasstaket.
Måste säga att gasolgrillen är det bästa vi investerat någonsin till vårt hem.
Den går igång tidigt i april månad och används flitigt in på senhösten och ibland även på vintern någon enstaka gång.

Blev bla grillad kyckling med ungsrostad nypotatis friterad fetaost och Erik Lallerstedts underbara äpple-currysås.
Ska man köpa färdiga såser så är hans de absolut godaste enligt vårt tycke.



Trotsade regnet och grillade :-)





Erik Lallerstedts goda Äpple-Currysås

Stekt nypotatis och friterad fetaost eller feta Saganaki som det heter





Friterad fetaost smakar helt annorlunda 
jämfört med naturell fetaost och det är supergott och superenkelt att göra.

Här kommer ett bra recept:

Ingredienser

200 g fetaost (välj en med hög kvalitet)
ca 1 dl vetemjöl
2 ägg
  ca 2dl ströbröd
rapsolja/frityrolja

Gör så här

Dela på mitten, så du får två nästan kvadratiska bitar fetaost. Är den väldigt tjock kan du dela den i ytterligare två bitar så du får 4 lite tunnare bitar.

Lägg upp vetemjöl, ägg och ströbröd i varsin tallrik. Doppa fetaosten i först vetemjöl, sedan ägg, sedan ströbröd, sedan ägg och ströbröd en gång till. Lägg sedan in bitarna i frysen i ca 20 minuter.

Ta fram och låt ligga i rumstemperatur i ca 5 minuter innan du friterar bitarna  i en liten kastrull med rapsolja (eller i fritös). När bitarna är gyllenbruna, ta upp och låt svalna på papper. Servera så fort som möjligt. Har du lite tjockare bitar, som jag har på bilden, bör du fritera lite extra, för att osten ska hinna blir mjuk och krämig inuti! Lycka till.






Nu till något helt annat....
Vi kommer under hösten att göra om mitt arbetsrum/pysselrum som idag är jättefult med gula väggar med en lövbård, möbler från mitt gamla flickrum och ja....det är inte snyggt eller avkopplande att sitta därinne.
Rummet är ca 10 m2 och kommer att gå i svart/vitt och ha en hörna med en fotölj så man kan sitta o läsa lite, en hörna med dator/skribord med hyllor ovanför och en hörna med min keyboard och mina pysselsaker.
Har hittat svart/vita fototapeter som jag tycker är asgrymma men väldigt dyra(typ 2500 kr för en vägg i vårt rum) 




Kartell ha fina förvaringssystem och deras Componibili kostar ca 1100 för "två lådor". En sådan kommer att flytta in hos oss :-)


Stolen Rar för 4.225 kr på Miljögården i Lund hade också varit nice



Drömfåtöljen Åskbollen för 9.000 kr eller kan man köpa orginalet för 66.000 kr :-D

Eller Lounge ball för 3495 kr hos Grandliving




Klassiska saker precic i min smak:-)
Något som föll er i smaken?

Hur det kommer bli och vad vi väljer för prylar återstår dock att se :-)

Nu ska vi snart iväg på middag hos föräldrarna och imorgon ska jag sova länge för jag är ledig från jobb :-)

kram
Maria





3 kommentarer:

  1. Det kan bli hur "nice" som helst. Tapeten trädtoppar är bara såå läcker, likaså fåtöljen Åskbollen och några stycken Kartell componibili i olika höjder. Kram mamma

    SvaraRadera
  2. Ja det blir inga fler Mollysar nu på ett tag, förutom den vintervita koftan.
    Måste lägga pengarna på detta istället känner jag.
    kram

    SvaraRadera
  3. Gillade också tapeten med trädtoppar. Här ska sparas till ett telemacro! Kramen :-)

    SvaraRadera