söndag 11 september 2011

Fotoutmaning och recept

Godmorgon!
Vaknade av att vår "låtsas-son" gjorde amerikanska pannkakor med honung och knaperstekt bacon till frukost.
Kan det bli bättre!?

Hade väldigt trevligt igårkväll hos våra vänner Bube och Sarah.
Åt så vi nästan kräktes :-D och jag lovade ju att jag skulle skriva ut receptet på kladdkakan med daim och hallon om den blev god och vi var alla rörande överens om att det var en av de godaste kladdkakorna på länge(oj så skrytigt det lät!? haha)

Coola Josanne som har bloggen Odd Obsession by Josanne har utmanat oss i en ny fotoutmaning och det är också där mitt recept kommer in.
Denna gången ska man ta en eller flera bilder där man råkar befinna sig mellan klockan 14.00 och 15.00 på lördagar och lägga ut dem i sin blogg under eftermiddagen/ kvällen. Om man hinner, annars funkar det bra med publicering på söndagar också.

Och jag befann mig ju då i köket och gjorde min kladdkaka förståss :-)

Från trädgården













































Jag har tagit kocken Markus Aujalays goda grundrecept och därefter hackat ner 2 dubbeldaim och 2 dl färska hallon.

Färdigt på: 20 min
Ingredienser

150 g smält smör
3 dl socker
1 dl kakao
2 tsk vaniljsocker
2 st ägg
2 dl mjöl
2 dubbeldaim hackade
2 dl färska hallon
ströbröd

Gör så här

1. Sätt ugnen på 175 grader, varmluft. Om inte varmluft används, 200 grader.

2. Smält smöret och låt det svalna av. Blanda i resten av ingredienserna. Ta ett ägg i taget. Avsluta med hallonen och daimen. (jag vispade samman allt med elvisp)

3. Smöra och bröa en form, gärna med löstagbar kant och häll i smeten.

4. Grädda i nedre delen av ugnen i cirka 20 minuter (beroende på hur kladdig man vill ha den).

5. Servera kladdkakan med grädde eller glass.


3 kommentarer:

  1. Ser underbart gott ut!! Tack för tipset - det ska jag testa nästa gång!

    Kram och ha en fin kväll!

    SvaraRadera
  2. Kan verkligen intyga att kakan var fantastiskt god! Kram mamma

    SvaraRadera