tisdag 24 april 2012

Dagens tripp och recept

Hallå hallå!

Idag har det varit en kanonbra morgon men en lugn och snäll liten bebis.
Nätterna är fortfarande så där roliga med varannan timmes matning men som tur e så är min make supersnäll och hjälper till lite då och då trots att han går upp 05.30 och kör till jobbet.

Idag ska jag åka till min farmor och min faster i Vellinge så de får träffa lilla Vincent.
Blir en tripp butiken Unica också som har fina Mollysar, Chillisar och andra roliga plagg, ljus, väskor, sjalar, smycken mm. Två minuters promenad från farmors lägenhet. Kan inte bli bättre och vädret är hittills kanon idag :-)
Farmor undrade om det var något särskilt jag ville ha idag till fikan och av alla smaskiga saker jag kunde tänka på så blev det givetvis Tiramisu!
Finns inget godare att smaska i sig(går inte så bra med viktnedgången här inte ehum)

Paolo Robertos Tiramisu är väldigt god och här kommer receptet på den:

Antal portioner: 6
Ingredienser:

2 dl vispgrädde
4 st äggulor
0.75 dl strösocker
500 g mascarpone(italiensk mjukost som är gjord av komjölk)
200 g savoardikex
5 msk starkt kaffe
2 msk amaretto (jag brukar använda likör 43, en vaniljlikör)
1 msk kakaopulver

Gör så här

1. Vispa grädde och 1 matsked socker till ett hårt skum.

2. Vispa äggulor och resten av sockret till en krämig smet.

3. Tillsätt mascarpone och grädde, lite i taget, och rör om till en fluffig kräm.

4. Blanda starkt kaffe och amaretto i en skål.

5. Lägg savoardikex i botten på en avlång eller fyrkantig form.

6. Ta med en liten sked av kaffe- och likörblandningen och droppa lite av blandningen över kexen. Droppa försiktigt, kexen suger snabbt åt sig blandningen, de ska inte bli genomblöta, utan bara få en lätt smak av kaffe och amaretto.

7. Bred ett lager av mascarponekräm över kexen, varva därefter kex och kräm, avsluta med ett lager kräm.

8. Låt stå i kylskåp i minst en timme. Desserten kan förberedas dagen innan servering.

9. Sikta över kakao när desserten ska serveras.

















Nu ska jag sätta i mig den sista biten smörgåstårta som mamma gjort till mig med bacon innan jag kör.















Ha en fin dag!

2 kommentarer: