söndag 25 augusti 2013

Shoppat i The American store o recept på riktiga scones

Hallå alla!
Känner mig som en slagen hjälte efter en minst sagt händelserik vecka med ambulanser, sjukhusbesök, inskolning på förskolan(herregud hur ska det gå att sätta klockan 05.30 om dagarna igen?!) tårtjobb, fallskärmshoppning, trängsel på Malmöfestivalen mm.
På tal om Malmöfestivalen så brukar vi åka in där mest för att testa lite olika sorters maträtter och kolla lite tingeltangel och vi brukar alltid testa festivalvinnarmaten.
Denna gången var det en kryddstark nötburgare i bageribröd med chevreost, rödlök, tomat, roccula o honungschilidressing. Såååå gott! Lätt att jag ska göra denna hemma. Verkligen en vinnare!
När vi spatserade på festivalen så passade vi på att besöka The American store, en stor favorit hos mig där man kan hitta amerikanska importerade saker, tex bakgrejor, marinader, kryddor, vinylskivor och annat typiskt amerikanskt. Gick såklart inte tomhänt därifrån utan300 kr fattigare med detta i påsen:



Nesquick Strawberry. Som Oboy fast med jordgubbsmak. Supergod!

Clotted cream. Kommer väl från England från början har jag för mig.
Supergott att ha på nygräddade scones. Lite meckigt att göra själv tycker jag så då är denna perfekt ju.

Pop tarts. En kul grej där man stoppar ner trekantiga bitar i brödrosten och ut får man
en frasig och god efterrätt(eller onyttig frukost hehe)

Stubb´s marinader är supergoda. Har testat dessa tidigare och de ger mycket smak.

Maple syrup. Supergott till amerikanska pannkakor som ofta görs här hemma.

Jack Daniel´s steak sauce. Riktigt god med lite whiskeysmak i.


Och på tal om scones så ska vi nu avnjuta riktiga engelska scones som en sen frukost/tidig lunch.
Riktiga engelska scones med grädde i receptet.

50 gram rumsvarmt baksmör(ej margarin)
2 dl vetemjöl
1,5 dl vispgrädde
1 tsk bakpulver
1 tsk salt

Nyp ihopa smör med alla torra ingredienser.
Blanda i grädden och arbeta till en smidig deg.
Tryck ut 6 små rundlar med ett glas eller som jag gör, med en rund kakstans(vassare kanter och lättare)
Pensla med grädde.
Grädda i varmluft 225 grader i 10 minuter.
Servera med clotted cream, sylt, marmelad och ost.


Ha en bra dag!
Kram

 

3 kommentarer:

  1. woop woop, pop tarts brukar jag äta hos syster i london. hoppas du/ni får en lite lugnare vecka nu:)
    //Åsa.

    SvaraRadera
  2. woop woop, pop tarts brukar jag äta hos syster i london. hoppas du/ni får en lite lugnare vecka nu:)
    //Åsa.

    SvaraRadera
  3. Älskar också den affären, men brukar handla betydligt onyttigare saker där inne (choklad såklart) ska även testa receptet, de ser fin- fina ut. Klem

    SvaraRadera