söndag 29 augusti 2010

Ett gott och frasigt langos recept samt film

Var på bio igår för första gången på väldigt länge. Dessvärre var det aldeles för jobbigt med foten och jag kunde inte riktigt njuta av det.
Vi såg Inception med Leonardo di Caprio och vi var alla överens om att det var en mäkta speciell film, förvirrande och konstig för att orka med den. Jag satt mest och fnittrade åt Johannez som somnade till hela tiden.

Nu har jag iallfall fått i mig goda Langos som plåster på såren.


Langos är så himla gott! Har gjort det ett par gånger och första gången med vanligt vetemjöl vilket inte alls blev bra.
De ska vara luftiga och bli väldigt frasiga och då behövs specialvetemjöl.

Delar med mig av ett gott recept och det är ganska lätt att göra.

Tillagningstid: Över 20 min
Portioner: 4
DEG:
1,5 dl vatten
1 liten kokt potatis
1/2 tsk salt
ca 3,5 dl vetemjöl SPECIAL (Viktigt att det är just special)
mjöl till utbakning
1/4 pkt jäst
olja till fritering

FYLLNING OVANPÅ:
1 dl gräddfil eller crème fraiche
1,5 klyftor vitlök/olivolja
riven ost
hackad rödlök
salt/svartpeppar efter smak

Gör så här
Rör ut jästen i ljummet vatten och blanda med riven potatis, salt och mjöl. Arbeta till en slät blank, ganska lös deg som får jäsa 35-40 min.

Ta upp degen på mjölat bakbord. Arbeta in lite mer mjöl och dela degen i bitar. Kavla ut dem till ovaler, ca 15 cm långa. Låt dem jäsa ca 10 min på väl mjölat bakplåtspapper.

Häll 3-4 cm olja i en tjockbottnad panna och låt den bli het. Prova med en liten bit vitt bröd. Fritera langosbröden, ett och ett, i oljan någon minut på var sida tills färgen är gyllengul. (jag använder fritös)

Lägg upp dem på galler eller hushållspapper. Smaksätt gräddfil eller crème fraiche med pressade vitlöksklyftor/olivolja och lite salt. Lägg det på brödet tillsammans med ost och rödlök.

Langosen är godast nyfriterade.


2 kommentarer:

  1. Beundrar dig att du orkar stå på ett ben och hålla på med mat som du gör. Kram

    SvaraRadera
  2. Tack, försöker så gott jag kan :-)

    SvaraRadera