lördag 4 september 2010

Recept på en god efterrätt och dagens planer

Hej alla!
Solen strålar i Skåneland idag och det har varit sol hela veckan!
Har t.om legat och solat i bikini i trädgården :-D
Jag tar igen det jag missat i sommar :-)

Igår gjorde jag en smarrig efterrätt som man nästan blev lite lullig i päran av.
En chokladfondant med Baileys.
En chokladfondant ska vara lite rinnig i mitten men jag hade den innen något för länge så den blev mer kletig men den blev väldigt god ändå.
Lite för fast men god ändå.

Här kommer receptet:

Antal portioner: 3. Färdigt på: 30 min
Ingredienser
50 g smör
100 g mörk choklad, hackad
1 st ägg
1 st äggula
2 msk socker
4 msk Baileys coffe
3 msk krossade mandelflarn
Florsocker till garnering

1. Sätt ugnen på 225°C. Vispa ägg, äggula och socker vitt och fluffigt. Smält smör och blanda i den grovhackade chokladen.

2. Ta av kastrullen och rör tills chokladen smälter. Rör i likören och de krossade mandelflarnen.

3. Blanda i äggvispet och häll upp i kopparna. Sätt in i ugnen och grädda i 10 minuter tills de pöser upp och ytan blir fast. Toppa med florsocker eller annat gott tex jordgubbar och myntablad.


Idag blir det en roadtrip med älskling.
Kanske till Höganäs? Har ni något bra förslag så skriv det gärna här.

2 kommentarer:

  1. Guud vad du e duktig Maria på att göra massa gott :) Får gå en kurs hos dig! haha!

    SvaraRadera
  2. Haha jag har faktist tänkt ha en mat o bakdag hemma hos mig där vi träffas ett par stycken och så gör vi lite olika grejor och smakar varandras "mästerverk" :-) Du får gärna komma!

    SvaraRadera