måndag 30 januari 2012

Bullar och pyssel

Hej hallå!

Har bakat ostbullar och saltbullar ikväll och körde med ett recept som jag ändrade lite på och de blev väldigt goda måste jag säga.

Marias ostbullar / saltbullar:


75 g margarin(jag kör riktigt smör för det tycker jag bli godast)
5 dl standard eller mellanmjölk
50 g jäst
1,5 tsk salt
1 ägg
8 dl vetemjöl
5 dl vetemjöl special(för att få dem något luftigare)

Pensling:
1 ägg
riven ost
vallmofrö
flingsalt

Smält smöret.
Tillsätt mjölken.
Ljumma till fingervärme eller 37 grader.
Lös upp jästen i lite av degspadet och tillsätt sedan resten av degspadet, salt, ägg och mjöl och arbeta degen med degkrokar.
Låt jäsa till dubbel storlek ca 30 min.
Ta och rulla bullar i valfri storlek(tänk på att de blir ganska så mycket större i ugnen)
Pensla med uppvispat ägg och tryck/strö på riven ost på hälften av bullarna och vallmofrö+flingsalt på hälften.
Grädda i ugn på 250 grader i ca 8-10 minuter.
























Nu ska jag kolla in vårkatalogen från Panduro Hobby.
Jag älskar pyssla och är redan i doptankar till sommaren med dopkort och annat skoj haha.
Mina närmsta vänner vet att jag är rent galen när det gäller planering :-D







2 kommentarer:

  1. De ser väldigt mumsiga ut! Kanske får man smaka en? Kram mamma

    SvaraRadera