torsdag 7 juni 2012

Upprörd...Amning offentligt

Jag läste i senaste Amelia om amning offentligt.
En tyckte det var ok och en tyckte det inte.
Alltså jag blir lika upprörd varje gång jag läser att det inte skulle vara ok.
Vad är det som är så himla farligt och äckligt med ett par bröst??? Kanske dags att söka hjälp om man har en äckelkänsla över det isåfall?
Alla vet hur ett par bröst ser ut so what?! Barnet täcker dessutom bröstet med mun och huvud och varför titta överhuvudtaget om man stör sig på ett par tuttar(som man då knappt ser) som ALLA människor har, kvinnor som män, stora som små.
Det roliga är att de som är emot det alltid kommer med kommentarer som "jag vill inte att någon ska slänga upp tutten i mitt huvud" eller "slänga fram tuttarna" eller "det finns nappflaska isåfall" eller "det finns toaletter att sätta sig på och amma" osv osv.
Men guuuuud.....vem sjutton slänger fram sina tuttar i någons huvud? De allra flesta lägger över något som tex en filt vad jag sett iallafall.
Och jag tror knappast att NÅGON vill sitta 30 minuter på en stinkande offentlig toalett och amma på en stenhård toasits och jag tror inte att de i kön efter mig vill det heller och nä alla barn tar inte flaskan även om min råkar göra det.
Klara man inte av att skilja på bröst i sexuella sammanhang och bröst i moderliga sammanhang så ta inte ut det på omgivningen och gnäll på dem!
Och tänk....Jag kanske skulle tycka att just DIN näsa påminner om ett könsorgan tex... det räcker med 3 sekunder för att jag ska tappa aptiten...eller dina fula fingrar eller kanske din svettdoft.
Finns tusen saker att störa sig på och om man är så himla känslig så kanske man ska låta bli att vistas på offentliga platser särskilt om man har svårt att acceptera en så naturlig sak som att ge ett hungrigt barn mat.
Ohhh myyyyyy.....Så upprörande så man nästan kissar på sig eller vad tycker ni?




 

 Jadå, ni är välkomna att spy galla över mig, inga problem. Håll det utanför sandlådenivån bara.
 

8 kommentarer:

  1. Det är lite lustigt som sagt att inte en enda anti-person hänvisar till det som i så fall borde vara ett argument emot: Att det inte blir lugn och ro för barnet på lokal.
    (fast om barnet får välja mellan det och att vara utan mat så så lär det välja mat)

    Jag har inget emot att man ammar bland folk om man gör det så avskiljt som möjligt - för bebisen, inte för omgivningen.

    SvaraRadera
  2. Varför har kvinnan bröst överhuvudtaget??? JO, för att se till att näste generation får mat och överlever!!! Håller med dig till fullo! Liksom med föregående talare. Har själv ammat offentligt vid flertal tillfällen. Liksom du la jag något över för att barnet i fråga skulle få lugn och ro, inte för att andra skulle tycka att det var pinsamt!! Det är ingen självklarhet att kunna amma så jag tycker vi ska vara stolta över det istället för att skämmas. Jag menar inte att vi som ammande mammor i England ska sätta oss ute och protestamma, men är barnet hungrigt väljer jag hellre ett tyst ammande barn än ett vrålande barn mitt bland folk på stan eller liknande. Sluta inte amma offentligt!!! /Mia

    SvaraRadera
  3. En liten kommentar från en som inte kunnat amma. Som Mia skrev, det är inte självklart att amma. Du kanske inte kan, eller vill amma, MEN den som vill och kan amma ska kunna göra detta när och var som helst!! Vad skulle hända med alla nyfödda barn i 3:e världen, där det inte finns rent vatten? Ska alla dessa mammor inte få amma på allmän plats!!?? Det skulle bli en spädbarnsdöd utan dess like. Tack och lov har de flesta nyblivna mammor ett alldeles utmärkt sunt förnuft, och gör det som känns rätt för just hennes barn. Människor som orkar bry sig på så oviktiga saker som en ammande mamma, är bara att beklaga!! Kram från Marias mamma och Vincents mormor

    SvaraRadera
  4. Jag har ammat mina barn precis överallt. Är ungen hungrig så är den det. Och dom flesta av oss vill ju faktist inte flasha tuttar utan bara föda vårat barn. Finns inget sexuellt över det hela alls, tycker man det är man sjuk i huvudet!
    Då kan man ju ifrågasätta såna som löper runt topless på stränderna också. Det är ju helt tacky och fyller inte heller nån funktion. Utom för snuskgubbarna då!
    Amma på du! Kram

    SvaraRadera
  5. Det var ju så Nestle gjorde sig stora. De skrämde upp en massa mammor i länder i Afrika att det var bättre att använda deras ersättning än att amma. De använde det vatten de fick tag i vilket gjorde att barnen fick diarre och dog pga det. Så JA till amning. Nu är det ju inte så i Sverige, men en tankeställare är det.

    SvaraRadera
  6. Många kloka ord att tänka på....kram

    SvaraRadera
  7. Jag ammar också vid behov "offentligt" men det är ju inget man gärna gör för folk börjar ju titta, vilket jag tycker är mysko. Är de månne de som börjar titta sen samma som klagar på offentlig amning? För hur man än försöker smussla fram bröstet under trasa så är det ofta någon som tittar med allvarlig min. Sen så är det roligt med den där varma blicken man får, den vet man oftast tillhör mammor och pappor som har ammade barn och minns tillbaka:)

    SvaraRadera