onsdag 14 november 2012

Något gott att bjuda på?

Halloj!
Tänkte dela med mig av ett mycket gott recept jag testade förra veckan med fläskytterfilé och örtcreme.
Funkar både som bjudmat och som vardagsmat och är enkelt att göra.


Ingredienser

Ugn: 175 grader

600 g fläskytterfilé
ungsfolie
1 morot
1 hel vitlök
1/2 lök
1 dl rött vin
salt o peppar
smör att bryna filén i
salt/peppar

300 g Gratäng Crème Franska Örter
250 g champinjoner
½ gul lök
200 g färsk spenat

Putsa filén från hinnor och bryn den i smör runt om med salt och peppar.
Slå på rödvinet och lägg sedan över filén i ett ungsfolie-paket med morötterna, 1/2 lök, vitlöken och skyn från köttet.
Lägg in paketet i ugnen och låt stå inne i 1 timme.
Bryn svampen och 1/2 lök tillsammans under tiden.

Ta ut köttet och veckla upp paketet. Skär det i bitar.
Lägg spenatbladen i en ungssäker form och lägg på köttet, svampen/löken och avsluta med gratängkrämen.
Sätt in i ugnen i 20 minuter.

Servera med tex hemmagjorda klyftpotatis.







Kramar

 

2 kommentarer:

  1. Det lät inte dumt, jag är inte någon större fan av spenat, men färsk kan fungera. Har testat den andra gratängCremen och den är också mkt bra. Klem

    SvaraRadera
  2. Ja pepparsmaken testade jag på kyckling men tyckte den blev för stark. Eller var det kycklingkryddan jag kryddade med först som var för stark haha.
    Kram

    SvaraRadera