tisdag 12 februari 2013

Mina tre drömresemål

Åhhh nu kliar det verkligen i resefingrarna!
Sitter och spanar på en resa i januari och vill så gärna besöka nr 1 på min lista men vill vänta två år till Vincent är lite större då resan dit är väldigt dryg.

1. Jag pratar om Boracay i Filippinerna. Mitt stora drömresemål sedan länge.
Verkar ha allt jag söker på en resa. Kritvita sandstränder med det blåaste hav man kan tänka sig och som är sådär härligt varmt att bada i(Karibiska havet är kallare tex och jag är kräsen på denna biten), god mat och massor av restauranger, barer, cafeer, bra dykning och barnvänligt.

Boracay, Filippinerna


2. Costa Rica.
Verkar vara så himla vackert där och jag har en gammal kollega som bor där då hennes sambo är därifrån och hon säger att det är väldigt mycket att göra för den äventyrliga och mycket djur och oslagbar natur. Precis det jag gillar :-) Hade jag inte brutit benet så hade vi redan varit där 2010 men då valde vi Dominikanska republiken i Karibien med all in clusive istället vilket var något av en besvikelse tyvärr.

Costa Rica

3. Orlando, Florida kombinerat med Deeland i Florida
Hit ska vi åka när Vincent blivit lite större och leka av oss i massor!
Vår fallskärmsklubb åker till Deeland i Florida varje år och hoppar och det ligger bara 1 timmes bilresa från just Orlando så detta är nöjesresan nummer ett för oss. Jag älskar åka karuseller och gå i nöjesparker.
Orlando, Florida

Men, men....dessa resmål blir inte av till nästa vinter.
Vi funderar så det knakar. Vill så gärna tillbaka till vårt lilla paradis Koh Lipe i Thailand men det är något drygt att ta sig dit med en då knapp två åring men det är verkligen det bästa stället vi semestrat på! Så avkopplande och mysigt med underbara stränder och sand som kändes som mjöl under fötterna. Och det bästa av allt....Bästa thaimaten jag ätit, Inga bilar och inga stora hotellkomplex men ändå massor av mysiga restauranger, massageställen, mysiga strandbarer på kvällen och bra dykfirmor.
Resrutten blir då tåg till Köpenhamn 1 timme.
Nattflyg från Köpenhamn till Amsterdam. Väntläge ca 1,5 timme där.
Flyg till Kuala Lampur i Malaysia med 1-2 övernattning för att ta igen oss och ev shoppa lite sedan inrikesflyg till Langkawi 1 timme och vidare med båt 1 timme till Koh Lipe.  Jag frågar mig tusen gånger om vi verkligen kommer att orka detta med en knapp två åring?
Koh Lipe
Annars får det bli Khao Lak i Thailand som dock har långt kvar till mitt paradis men betydligt enklare att ta sid dit och jag har ju alltid velat dyka vid Surin island och Similan island som ligger i närheten. Får dock dela upp dykningen nu när man har lillen med sig och dyka vars en dag vilket är lite trist då vi ju vill dyka tillsammans men man kan inte få allt här i livet :-)

Khao Lak
Nu kanske en del undrar varför jag inte har Maldiverna eller Cooköarna tex bland mina drömresemål som typ alla andra men Maldiverna har aldrig lockat mig då jag hade fått dårnippran efter två dagar av att sitta ute på en atoll i havet och glo på maken och fiskarna bredvid i två veckor typ.
Jo sån e jag :-)
Kram

 

7 kommentarer:

  1. Många härliga ställen på di drömlista:) Vi kikar också inför nästa vinter, svårt val!
    KRam

    SvaraRadera
  2. Boracay har jag varit på 2 gånger, eftersom jag jobbat i Manila några veckor och då "krävde" semester i samband med det. Väldigt härligt ställe, men expolateras väldigt. Det var 3 år mellan gångerna jag var där och skillnaden var stor. Sista gången var ganska många år sedan, fast det är allt ett litet paradis ändå på många sätt. Koh Lipe var det tänkt att jag skulle besöka när jag var i Thailand, men tyvärr blev det inte så. Fast det ligger ju kvar! Klem

    SvaraRadera
  3. Ja jag såg dina bilder därifrån o de var helt underbara men risken är säkert att det är ännu mer turistigt om två år. Dock vill jag inte ha det stendött som tex Maldiverna där det bara är vatten runt sin hydda typ.
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Mexico då? Säger jag på ort och ställe :)
    Mycket att göra men förvisso kan vädret vara lite osäkert i januari.
    Men just nu är det gött!

    SvaraRadera
  5. Ja Mexico kommer som nr 4 på listan men som du säger så är vädret inte det säkrste då och havet inte så varmt som jag vill ha det maken vill inte dit :-/

    SvaraRadera
  6. En resa vore inte alls fel just nu :) Såg denna annonsen på tradera och undrar om den är din? Annars ville jag bara göra dig medveten om att dina bilder används..http://www.tradera.com/helt-ny-odd-molly-roberta-blackgoat-cardigan-stl-3-auktion_162903_175268989

    Kram Linsan

    SvaraRadera
  7. Åhhh grrrr vad arg jag blir! Tack för tipset Linsan. Kul att se sig själv på sina egentagna bilder höggravid i någon annans annons NOT!
    Kram

    SvaraRadera