fredag 17 maj 2013

Så här tränar jag

Hallå!
Fick en fråga för ett par dagar sedan i kommentarfältet om hur jag tränar och jag kör mestadels styrketräning och ibland korta intervallpass efteråt på ca 15 minuter.
(kör intervaller efter styrkan om du vill få ut maximalt av din muskeluppbygnad och kör intervaller innan styrkan om du vill gå ner i vikt)

För att bygga muskler och få resultat så måsta man köra tungt. Så tungt så att man precis orkar ca 8-10 st x 3. Vilar sedan ca 1 minut mellan seten. Det optimala intervallet för att få ut maximal muskelvolym ansens ligga mellan 7-15 reps.

Man behöver inte som tjej/kvinna vara rädd för att bli biffig vid styrketräning för det blir man inte vid ett par pass i veckan. Då ska man träna väldigt, väldigt mycket!
Så här kan en normal träningsvecka se ut för mig:

Måndag: CX pass dvs 30 min magträning(mestadels ialla fall) och därefter styrketräning tex baksida lår och rumpa. Ibland nörjer jag mig med bara CX.


Tisdag: vila


Ondag: TRX som är det absolut bästa träningsredskapet som uppfunnits om man frågar mig. Här använder man sig av ett slags band med handtag och jobbar med sin egen kroppsvikt. Man tränar både styrka, uthållighet, flexibilitet och stabilitet.

Träningsformen har varit stor i USA i flera år och växer nu snabbt även i Sverige.
Jag kör TRX en liten stund varje gång jag är på gymmet och en dag i veckan ett längre TRX pass på 45 minuter. TRX band kan man hänga upp i taket, i garaget, runt ett träd, ja överallt.
Maken hade önskat sig ett i present(Casalls motsvarighet till TRX) och det hängde vi på terassen idag.

Torsdag: TRX en liten stund sedan köra jag styrka på maskinerna och på fria vikter(hantlar) Intervall 15 minuter efteråt på löpbandet där jag kör 1 minut så snabbt jag orkar och 1 minut sakta promenad, 1 minut så snabbt jag orkar, 1 minut sakta promenad och så håller jag på så i 15 minuter. 

Ibland springer jag 5 km istället men vill inte gå ner i vikt mer så just nu ligger det på is.

Fredag: vila


Lördag: vila


Söndag: Styrketräning och intervaller.


Tänkte visa er lite övningar på TRX banden(Casalls band) och för er som vill använda dessa hemma och träna med så kan ni köpa dem bla här.





Denna tar mycket på rumpa och baksida lår


biceps




mage, axlar, bröst, triceps(armhävningar är något jag kör ofta)






rumpa o baksida lår




magens sidor samt axlar


rumpa, lår o baksida


triceps




rygg, axlar



Byxor Reebok Easy tone




armhävningar på annat vis





Ja som ni ser så är det ett väldigt mångsidigt redskap som tränar hela kroppen. Detta är bara några övningar men det finns betydligt fler.
Hoppas ni blev lite träningsinspirerade nu :-D

Nu ska jag gå o natta prinsen och sedan ska jag o maken ha födelsedagsmys med ett glas champagne på terassen.

Trevlig kväll.

Kram



 

4 kommentarer:

  1. Ha själva en riktigt mysig kväll ;-))
    Kram mamma

    SvaraRadera
  2. Häftigt har hört ordet innan men inte vetat va de va jättebra bilder som gjorde de lätt att förstå
    Johanna

    SvaraRadera