torsdag 17 oktober 2013

Oemotståndliga Cake Pops

Hallå!
Det är inte ofta jag gör Cake Pops men idag passade jag på och om ni inte har smakat dessa små underbara bollar på pinne så tycker jag absolut att ni ska göra det. De går att variera i all oändlighet.
Idag blev det Cake Pops med smak av vanilj, smultron och vit choklad och Cake Pops med smak av vanilj, lemoncurd och vit choklad. De blev jättegoda!



Så här gör ni dem:

Gör en mjuk vaniljkaka/sockerkaka eller köp en färdig(jag bakade en liten kaka i en rund form på 15 cm och på 2 ägg)
Låt svalna och mixa hälften av kakan med 50 g creme cheese och ca 10 droppar smultronessens(finns i välsorterade bakaffärer eller på nätet)
Rulla till små bollar och ställ in i frysen i ca 20 min.
Smält vit choklad(Marabous vita vaniljchoklad) och doppa toppen på klubbpinnar i chokladen och tryck i dem i bollarna. Låt stelna helt innan du sedan doppar resten av bollen i den vita chokladen.
Snura pinnen runt runt tills chokladen är jämn o fin o inte droppar.
Dekorera med strössel eller annan dekor efter tycke och smak. Knyt ett fint sidenband runt pinnen.

Gör samma sak med andra hälften av kakan men blanda istället i ca 60 g Lemoncurd istället för Creme cheese och smultronessens.

Mixa en mjuk kaka med lemoncurd eller creme cheese+ smultronessens


rulla små bollar men inte för stora så de blir för tunga och sätt in i frysen en stund

doppa pinnen i smält choklad och stick in den i bollen

låt stelna lite innan du doppar bollen i chokladen



Nu ska jag påbörja maten för tredje dagen med Linas matkasse och på menyn idag är det Nachotallrik med nötfärsröra och hemmagjord salsa. En rätt som jag tror vi kommer gilla mycket.
Kommer att göra en utvärdering i slutet av veckan om alla rätterna.
Ohhh jo men visst.....och så är det ju veckans bästa tv-dag med Hela Sverige bakar, Kockarnas kamp och Dallas. Kommer ha fyrkantiga ögon när jag ska lägga mig!

Kram
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar