onsdag 19 september 2012

Dagens outfit och träningsstudier angående Bodypump

Hej!
Alltså jag ljuger inte om jag säger att jag har så sjukt ont i mina stackars trapezius efter Bodypumpen så jag inte kan lyfta en te-kopp till munnen!
Det är väldigt länge sedan jag var på det sist men kommer inte att gå på det igen då jag fördjupat mig i och läst en massa studier om just Bodypump igår och idag som var väldigt intressant.
En del kunde jag nästan ana, bla med det här med att man gör för många repetitioner för att kunna bygga muskler men fick det mer bekräftat sedan jag läst om det.

Lite exempel från den här sidan:

"När det gäller kondition och kaloriförbränning ska man inte förvänta sig några större resultat från Bodypump. Jämfört med ett lika långt spinninpass så bränner man drygt hälften så mycket kalorier under ett Bodypumppass. Pulsen man kommer upp i under ett pass är inte tillräckligt hög för att nå upp till ACSM rekommenderade intensitet för att förbättra den aeroba förmågan (både studierna ovan bekräftade denna slutsats).
I styrkeväg ska man inte heller ha några större förhoppningar. I snitt ligger man kring 100 repetitioner per låt och muskelgrupp vilket är långt över alla rekommendationer som finns för att öka i styrka. Som nybörjare kommer man få en del styrkeökningar och även en del muskelmassa men detta är begränsat till de första tre månaderna ungefär. Den andra studien som tittade på fiberaktivering under ett pass säger att aktiveringen troligen är tillräcklig för att ge styrkeökningar hos tidigare otränade kvinnor. Det man ska ha i åttanke här är att även saker som löpning och vanlig aerobics ger en kan ge en viss styrkeökning hos tidigare helt inaktiva personer. Det behövs en studie på minst 4-6 veckor för att man ska kunna uttala sig med säkerhet kring detta.
Många tjejer kanske spontant tycker att det jag skrivit i förra stycket är något positivt då de inte vill få några muskler utan de vill blir mer fasta/tonade/slimmade (och alla andra termer som finns som betyder samma sak och varken går att definiera eller mäta). Dessa tjejer bör tänka om. Jag hade kunnat förklara rent fysiologiskt varför men tar istället ett exempel då det brukar ge bättre effekt.
Siffrorna jag nu tänker redovisa kommer från följande studie, Muscle hypertrophy and fast fiber type conversions in heavy resistance-trained women. Man genomförde en studie på 24 stycken kvinnor. Medelålder 22, Medellängd 163 cm och medelvikt 60,9±9kg. Dessa fick under 20 veckor genomföra ett träningsprogram för benen där de körde 4 övningar, alla övningar gjordes i 3 set med 6-8 repetitioner till failure i varje set. Resultatet från studien blev att tjejerna minskade i fettmängd, 22,7 % till 20,3 % och ökade i muskelmassa. Man mätte omkretsen kring låren på tre olika nivåer både före och efter studien och man fann ingen skillnad. Man mätte även underhudsfett med en kaliper och den visade på en skillnad från 23,7 till 20,0 mm.
Med andra ord hade kvinnorna genom att styrketräna benen ordentligt blivit av med fett och fått mer muskler utan att deras låromkrets ökade något. Det är så man får en mer ”tonad” kropp. Man bygger muskler och gör sig av med fett"
Jacob Gudiol är leg. sjukgymnast och civilingenjör   


Well, well... nu till dagens outfit som består av jacka från Zara, gamla jeans och gammal tröja från Lindex, sjal Glitter och stövar från Scorett.




Ha en bra kväll!
Kram
 

2 kommentarer:

  1. Snygga kläder men ditt hår, herregud! Fixa det!

    SvaraRadera
  2. Hehe jag vet. Tappar enormt mycket hår efter min graviditet och kvaliten är usel samt att luggen är på utväxt så du får allt stå ut med mitt hår.

    SvaraRadera