lördag 20 oktober 2012

Morgonkärlek och nu ska det sovas på natten!

Hej!
Ännu en underbar dag och idag ska jag mysa med lite afternoon tea på Cafe Borgstugan vid Trollenäs slott som ligger ca 2 km från mitt hem.
Scones, snittar, småkakor, the.......Mmmmmm känner doften ända hit!

För tre dagar sedan bestämde jag mig för att göra något åt våra sömnlösa nätter. 
När Vincent var 4 månader började han sova hela nätterna men det varade i knappt en månad sedan började han vakna igen och ville ha mat. Eller ville och ville.....det var väl vi själva som började vänja honom vid det igen eftersom vi inte fick tyst på honom. Och så har han vaknat flera gånger av annat också som napptapp, vänt sig på magen, sparkat av sig täcket osv osv och sedan har det hållt på. Trodde föst på en liten tillväxtperiod bara med eftersom det inte gick över så började vi prova att bara ge vatten. Funkade inte alls.Testade att ta in honom i vår säng. Funkade ännu sämre och han vaknade jätte ofta och själva kunde vi inte slappna av en sekund och jag som vaknar väldigt lätt låg bara och lyssnade på hans andning. Började läsa om olika sömnmetoder och kände att jag ville testa en egen variant på 5 minuters metoden. Den "riktiga" fem minuters metoden går ju ut på att natta barnet, låta det skrika(inte hyseriskt dock) i fem minuter sedan går man in och pratar lungt, säger godnatt, visar sig för barnet osv utan att röra eller ta upp barnet. Sedan går man ut igen och gör om proceduren om och om igen. Min egna veriation går väl ut på ungeför samma sak men jag är inte fullt så "hård" och blir han inte tyst stoppar jag i nappen, buffar på honom, pratar lugnt osv och så går jag ut igen. Jag har nu testat detta både på dagarna och nätterna och det verkar fungera! Han skriker när jag går ut(inte det här ledsna skriket utan mer det arga) och så har jag låtit han vara arg i fem minuter och sedan gått in och visat mig igen och pratat med honom, satt i nappen och sedan gått ut igen och sedan har han faktiskt somnat. Första natten åt han inte förrän kl 04.00 på morgonen, andra natten kl 05.00 och i natt(eller imorse) kl 06.30 så det verkar ju uppenbarligen fungera. Han har såklart vaknat till ett par gånger men vi har lyckats at få honom att somna om igen utan maten och det är det viktigaste.
Hoppas nu bara att det kan hålla i sig och bara bli bättre och bättre :-)

I morse vaknade jag av att hans kusin som vi passat i natt lekte med honom vid spjäsängen. Så sött!
Man blir helt varm i hjärtat när man ser de två tillsammans :-)





Ha en underbar dag!
Kram

 

4 kommentarer:

  1. visst är dom söta mina små barnbarn
    kram farmor

    SvaraRadera
  2. Bra jobbat och det du gör är egentligen Anna Wahlgrens Sova-hela-natten =)
    Snart har du en sovande prins med utvilade föräldrar!

    SvaraRadera
  3. Aha är det så den heter! Ja håll tummarna haha. Kram

    SvaraRadera
  4. Hoppas också att ni får hela nätters sömn, och att allas vår lille Vincent också hörsammar detta ;-)) kram mamma/mormor

    SvaraRadera